Zajímavosti a zdravotní fakta o čaji

Čaj je spolu s vodou nejrozšířenějším nápojem na světě. V Evropě má čaj doma téměř 80 % domácností. Je to jediný nápoj, který lze podávat teplý i studený, kdykoli, kdekoli a z jakéhokoli důvodu.

Čaj neobsahuje sodík, tuky, sycené nápoje ani cukr a nemá prakticky žádné kalorie. Čaj pomáhá udržovat správnou rovnováhu tekutin. čaj obsahuje flavonoidy, které mají antioxidační vlastnosti, jež pomáhají neutralizovat volné radikály, které přispívají ke vzniku chronických onemocnění.

Nové studie prokázaly, že lidé, kteří pravidelně konzumují 3 a více šálků černého čaje denně, mají snížené riziko srdečních onemocnění. Zelený čaj snižuje hladinu cholesterolu, riziko ischemické choroby srdeční a počet krevních destiček (studie Dongfeng-Tongji).

Více než 3 000 studií hodnotí vliv čaje na riziko vzniku různých typů rakoviny. Studie publikovaná v časopise Journal of Molecular Nutrition and Food Research zjistila, že antioxidant zeleného čaje pomáhá ničit rakovinné buňky tím, že ničí buněčné mitochondrie.

Jedna studie zjistila, že u žen, které vypily ekvivalent 2,5 šálku čaje denně, bylo riziko vzniku rakoviny tlustého střeva o 60 % nižší než u žen, které vypily méně než 1,2 šálku čaje denně. Snížené riziko rakoviny tlustého střeva ve srovnání s těmi, kdo čaj nepijí. U mužů, kteří pili více než 1,5 šálku čaje denně, bylo riziko vzniku rakoviny tlustého střeva o 70 % nižší.

Pití čaje je rovněž spojeno s nižším rizikem vzniku rakoviny kůže. Jedna studie zjistila, že účastníci, kteří pili ledový černý čaj s citrusovými slupkami, měli o 42 % nižší riziko vzniku rakoviny kůže.

Vědci předpokládají, že katechiny obsažené v zeleném čaji mohou kromě antioxidačních a protizánětlivých vlastností ovlivňovat několik genů zapojených do buněčného cyklu, které mohou inhibovat růst nádorů vaječníků a zpomalovat progresi rakoviny prostaty a děložního čípku.

Výzkum Alzheimerovy asociace identifikoval několik faktorů, které mohou snížit riziko neurologických onemocnění souvisejících s věkem, a čaj je jedním z nich, protože antioxidanty obsažené v čaji mohou chránit mozkové buňky před volnými radikály.

Kromě toho má L-teanin obsažený v čaji přímý vliv na oblasti mozku, které řídí pozornost a schopnost řešit složité problémy. Ohsakiho studie zjistila, že pití 5 šálků zeleného čaje denně oproti 1 šálku vykazuje nižší riziko demence. Studie Hu G a Bidel S ukázala, že více než 3 šálky denně snižují riziko vzniku Parkinsonovy choroby o 69 %.

Kromě toho má čaj řadu dalších příznivých vlastností pro mozek - snižuje úzkost, zlepšuje paměť, pozornost a mozkové funkce.

Studie Mahmouda a Hainese ukázaly, že pití 3 šálků černého čaje denně vykazuje snížení glykovaného hemoglobinu, a to díky snížení speciálních prozánětlivých cytokinů a jeho vlivu na oxidační stres, a z dlouhodobého hlediska má pozitivní vliv na léčbu diabetu. Studie na potkanech prokázaly, že polyfenoly zeleného čaje mají pozitivní vliv na metabolismus lipidů a inzulinovou rezistenci. Bylo také prokázáno, že zvýšená konzumace flavanolů (které jsou v čaji hojně zastoupeny) snižuje riziko cukrovky 2. typu a mrtvice (studie Ramana a Avendana).

Některé studie prokázaly, že pití čaje (bez doplňování kalorií) může pomoci regulovat hmotnost. Čajové flavonoidy zvyšují rychlost metabolismu a oxidaci tuků. Čaj také přináší pozitivní změny v metabolismu, což přispívá ke snížení hmotnosti a jejímu udržení. Polská studie Grossa a Stepaniaka "Health, Alcohol and Psychosocial Factors In Eastern Europe" zjistila, že lidé, kteří vypili více než 3 šálky čaje denně, měli více snížený BMI a obvod pasu.

Metaanalýza Guo, Ku a dalších vědců analyzovala potenciální vztah mezi konzumací čaje a množstvím kostních minerálů. Všechny studie prokázaly zvýšení hustoty kostí a snížení rizika osteoporózy u pijáků čaje ve srovnání s nepijáky. Jiné studie spojují konzumaci čaje s 30% snížením rizika zlomenin kyčle u mužů a žen starších 50 let. (Výzkum provedený Shenem, Chuem a Wanem).

Byly provedeny také studie o potenciálních účincích čaje na imunitní funkce. Studie Harvardovy univerzity ukázaly, že čaj obsahuje složku, která může tělu pomoci odvrátit infekce a posílit imunitní systém. Klinické studie ukázaly, že některé imunitní buňky účastníků, kteří pili 5 šálků černého čaje denně po dobu 2-4 týdnů, vylučovaly 4krát více interferonu než na začátku studie. Užívání černého čaje poskytuje imunitnímu systému přirozenou odolnost vůči mikrobiálním infekcím a působí preventivně proti chřipce a nachlazení (studie Kamath a Wang).

Líbil se vám článek? Sdílejte ho prosím na sociálních sítích.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru

Najděte si ideální čaj pro vás