Čajový Dýchánek
 


Hledáte tipy na dárky?
Originální dárek pro ženu
Originální dárek pro muže
 
Nákupní košík

nákupní košík

košík je prázdný :(

Nákupní košík
»
»
»
otázky a odpovědi ohledně kávy

Otázky a odpovědi ohledně kávy

O pití kávy koluje mezi lidmi mnoho nejasností. Proto jsme se pokusili vybrat nejčastější témata, které se neustále řeší. Jak z obecných okruhů, tak i některých na téma zdraví. Věříme, že i vy najdete v našem článku odpověď na to, co vás zajímá.

Je pití kávy rizikové, pokud je žena těhotná nebo kojí?

Platí obecné doporučení, že by se mělo pití kávy v průběhu těhotenství a kojení omezit. Hlavním důvodem je určité riziko, že se kofein může dostat do mateřského mléka nebo pupečníkové krve. Jestliže žena kávu miluje a nedokáže se jí na omezenou dobu úplně vzdát, je nutné hlídat její množství. Denní dávka kávy by neměla překročit 1 – 2 šálky denně. Denní množství kofeinu by nemělo překročit cca 100 miligramů.

Poškodí vařící voda kávu?

Během přípravy kávy by se měly dodržovat doporučené postupy. To znamená, že káva by se měla připravovat z vody o teplotě 90 - 95 stupňů Celsia. Dosáhnete tím optimální chuti, vůně i účinku kávy.

Jak dlouho se můžu spoléhat na to, že bude v organismu působit kofein po vypité kávě?

Na dobu působení kofeinu má vliv více faktorů. Jednak záleží na druhu kávy, protože každý druh má odlišný obsah kofeinu. Dále hraje roli příprava a hlavně síla připraveného šálku s kávou. Celkově platí, že kofein v lidském organismu účinkuje po dobu dvou až tří hodin. První jeho vliv můžete pocítit během několika minut. Nejvyšší účinek přichází po 45 – 60 minutách.

Je problém, když si dám kávu před spaním?

Jestliže chcete dobře a rychle usnout, není vhodné pít kávu před spaním. Existuje nemálo různých studií, které potvrzují, že káva dobu usnutí oddaluje. Také může zkrátit dobu spánku. To sice je na první pohled výhoda, ale deficit spánku se samozřejmě objeví jindy.

Poškozuje pravidelné pití kávy zuby?

Ačkoliv tato informace koluje nejenom mezi laiky, ale i některými lékaři, problematika tohoto tématu není zcela černobílá. Co se týká poškozování zubní skloviny, tak k tomu může dojít jen tehdy, pokud budete pít hodně horkou kávu. Za to ovšem nemůže káva, ale horká voda. Tedy se to může stát u jakéhokoliv horkého nápoje.

Často je také zmiňováno žloutnutí zubů v důsledku pití kávy. Zde existují studie, které to vyvrací. Na druhou stranu ale nevylučují, že pravidelná konzumace kávy může k tvorbě žlutých zubů přispívat. Ovšem obvykle se jedná o větší počet vlivů, které se sčítají během delšího období.

Pokud přidám do kávy mléko, sníží to účinek kofeinu?

Přidání jakéhokoliv množství mléka rozhodně účinek ani obsah kofeinu v kávě nesníží. Jedná se o mylnou informaci, která neustále koluje mezi lidmi.

Existuje něco, co by mohlo být nazváno jako závislost na kávě?

Pití kávy určitě nelze zahrnout mezi klasické drogové závislosti. Kofein nejde srovnávat například s kokainem nebo jinými drogami. Přesto má vliv kofeinu na lidský organismus stimulační účinky. Pokud si na ně člověk zvykne, snaží se většinou pít kávu pravidelně.

Počítá se pití kávy do pitného režimu?

Kávu lze nepochybně počítat do denní dávky tekutin, kterou by měl každý člověk vypít. Většinou se doporučuje 1,5 – 2,5 litru tekutin. Každopádně při pití kávy je nutné myslet na to, že působí močopudně. Zejména pokud ji pijete silnou nebo ve větším množství. Proto byste měli o něco zvýšit příjem ostatních tekutin, nejlépe čisté vody.

Může se pitím kávy vytvořit nebo zhoršit celulitida

Pití kávy nemá, alespoň podle dosavadních zjištění, na tvorbu celulitidy žádný negativní vliv. Jestliže nějaký má, tak spíše pozitivní, neboť kávu můžeme najít v různých kosmetických přípravcích.

V další sérii častých otázek na téma káva jsme se zaměřili na konkrétní témata, jenž přímo souvisí se zdravím a nemocemi. Doufáme, že vám naše odpovědi pomůžou mnoho nejasností objasnit. Ovšem vždy byste měli mít na mysli, že výzkumy kávy neustále probíhají. Proto jakékoliv zde uvedené informace se můžou kdykoliv stát zastaralými nebo nepřesnými.

Snižuje pravidelné pití kávy hladinu vápníku v lidském těle?

Ačkoliv mnoho lidí toto tvrzení považuje za nesmysl šířený zejména lidovými léčiteli, určité riziko zde je. Vědecké studie totiž prokázaly, že lidský organismus po vypití kávy začne prostřednictvím moči vylučovat více vápníku. Z toho lze odvozovat, že pitím kávy může docházet k odvápnění těla.

Přesto existují i další studie, které tvrdí, že káva hladinu vápníku nesnižuje. My doporučujeme prevenci. Proto pokud milujete kávu a pijete ji pravidelně, dodávejte organismu vápník. Nejlépe formou přirozené stravy.

Je močopudné působení kávy rizikem pro muže, kteří mají zvětšenou prostatu?

Jak správně uvádí položená otázka, káva má močopudné účinky. Proto zvyšuje riziko častější frekvence močení. Přesto by u tohoto onemocnění pití kávy v běžném množství nemělo znamenat žádný zásadní problém.

Je pití kávy na lačno nezdravé?

Kávu na lačno byste neměli pít. Toto doporučení platí zejména pro lidi, kteří mají citlivější nebo již nějak nemocné zažívání. Tato skupina by ostatně neměla pít kávu pokud možno vůbec nebo jen ve velmi omezeném množství, které jim povolil jejich ošetřující lékař.

Vše vychází hlavně z principu, že kofein má povzbuzující účinek na trávení a produkci žaludečních šťáv.

Je pravda, že káva pomáhá na  nízký krevní tlak?

Jestliže trpíte nízkým krevním tlakem, může vám nárazové vypití kávy krevní tlak dočasně zvýšit. Bohužel, důležité je právě slovo nárazové. Jakmile začnete pít kávu pravidelně, lidský organismus přestane na její látky, v souvislosti se zlepšením nízkého krevního tlaku, reagovat.

Jinými slovy, každodenním milovníkům kávy její účinky proti nízkému krevnímu tlaku nepomáhají.

Je pravdivé spojení káva a životabudič?

Jestliže berete význam slova životabudič jako něco, co vás na určitou omezenou dobu povzbudí a odstraní únavu, potom je kvalitní káva dobrým životabudičem. Obsahuje totiž kofein a thein. Tyto látky v lidském těle umí povzbudit myšlení, zvýšit tep a celkově pomoci stimulovat organismus.

Kolik kávy můžu každý den vypít?

Máme-li odpovědět pravdivě, pak musíme přiznat, že stoprocentní jistota v tomto směru neexistuje. Ve světě proběhlo již velké množství různých studií, které měly ukázat, jak velké množství je vhodné denně pít. Jejich výsledky jsou hodně různorodé. Důvodem je nepochybně to, že záleží na druhu kávy, způsobu přípravy a zdravotním stavu každého člověka.

Takže jedinou odpověď, kterou vám nyní můžeme dát je, abyste pili kávu s mírou a s rozumem.  Navíc pokud trpíte nějakým zdravotním problémem, konzultujte pití kávy s vaším lékařem. To platí zejména pro jakékoliv zažívací a trávící obtíže, jakož i pro srdeční a cévní onemocnění.

Pro doplnění tématu ještě uvádíme, že mnoho zdrojů v současnosti uvádí, že přiměřené množství kávy jsou čtyři až šest hrnků kávy každý den. To by mělo odpovídat hodnotě 300 miligramů kofeinu. Slovo přiměřené lze, v tomto případě, brát též jako synonymum výrazu maximální.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho prosím :-)
Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Podobné článkyTipy na další články
Kávové odrůdy
Kopi Luwak - cibetková káva
Největší rizikové a škodlivé faktory pití kávy
Vše, co musíte vědět o zelené kávě
Objevte tajemství kávy
4 tipy jak poznat špatné espresso
Seznamte se s různými přípravami kávy
Kávové variace - s jakou nabídkou kávy se nejčastěji setkáte v kavárnách a obchodech
Jak na přípravu cibetkové, vietnamské a zelené kávy
Etiopie - kolébka kávy arabica
Puerh - oxidovaný čaj plné chuti
Čajová etiketa - jak na pití čaje
Cesmína paraguayská (yerba maté)
Vedlejší účinky a rizika zeleného ječmenu a lékařský výzkum
Ženšen - pěstování a zdravotní účinky
Je dobrý porcovaný čaj z pytlíku?
Víte, že jsou chia semínka vhodná pro malé děti?
Co obsahuje zelený ječmen?
Pomáhá matcha při hubnutí?
Zázračné semínko Chia - účinky a použití



©2011-2016 Čajový dýchánek.cz (online prodej čajů a příslušenství, velkoobchod)
Levné sypané čaje