O původu tajemných chia semínek

Důkaz, že Aztékové používali chia semínka nacházíme v písemných kodexech vzniklých už před 500 lety. Tyto písemné kodexy byly napsány v jazyce nahuatl, což je rodný jazyk Aztéků, a také ve španělštině. Spoustu těchto kodexů popisuje tehdejší každodenní život; mimo jiné v nich také najdeme, proč už tehdy užívali chia semínka. 

Chia semínka byla jednou ze čtyř hlavních plodin, které Aztékové pěstovali. Další tři byli amarant, kukuřice a fazole. Právě tyto čtyři plodiny slouží jako základ aztéckých jídel. Chia semínka jedli samotné, nebo je smíchali s obilím a vytvářeli z nich mouku, dále je přidávali do nápojů, a také byla chia semínka použita jako barvivo (smíchané s dalšími surovinami) na obličej. 

Dále využívali chia semínka jako součást náboženských obřadů. Aztékové si natolik vážili chia semínek, že nabízeli semena svým bohům k uctívání. Taktéž podrobené národy obdarovávali aztécké panovníky chia semínky. V jednom spise je uvedeno, že asi 4,41 tun chia semínek bylo každoročně odevzdáno Aztékům (což dělá z chia semínek jakousi mezinárodní měnu za mír a ochranu). 

Aztékové si chia semínka vážili díky síle a vytrvalosti, které semínka poskytovala lidem. Jedna lžíce chia semínek dodávala válečníkům energii po celý den!

Mimoto byla chia semínka používána také jako lék na rány, bolesti kloubů, bolesti v krku a bolavé oči. Ačkoli Aztékové neměli vědecké poznatky, tak jako je v dnešní době máme my, věděli, že semínka jsou velmi výživná. Cenili si chia semínek jako plodiny, kterou je možné použít k mnoha účelům. 

Opětovné vzkříšení chia semínek

V dnešní době stále více lidí objevuje výhody chia semínek a spoléhá se na to, že jim dodají sílu, energii a vytrvalost. Zapomenutá chia semínka byla tedy znovu vzkříšena jako prospěšná funkční potravina. Za tímto vzkříšením stojí profesor Wayne Coates, který představil semínka veřejnosti.

Profesor Coates vedl v devadesátých letech minulého století v Argentině projekt, ve kterém se hledali alternativní plodiny pro zemědělce. Vyzkoušel celou řadu plodin a zjišťoval, která plodina má obchodní hodnotu pro zemědělce v daném regionu.  

Dozvěděl se také o chia semíncích a jejich nutričním profilu a zdravotních přínosech. Soustředil se tedy na zkoumání chia semínek a rozvíjel techniku a strojní zařízení potřebné k pěstování chia semínek v komerčním měřítku. Právě díky profesoru Coatesovi můžeme využívat úžasnou sílu chia semínek i v našich podmínkách. 

Rozšíření povědomí o chia semíncích a jejich rozšíření je stále Coatesovým cílem. Snaží se rozšiřovat za rozumné ceny pro co největší počet lidí. Je autorem spousty knih o chia semíncích a i nadále učí zemědělce, jak pěstovat plodiny dobře a zajišťuje, že jsou správně vyčištěna než se dostanou na trh. 

Vylepšete svůj sportovní výkon s chia semínky

Následujte příkladu Aztéků a zvyšte svůj nejen sportovní výkon pomocí chia semínek!

Právě sportovci byli prvními lidmi, kteří začali používat chia semínka jako pomůcku pro své sportovní úsilí. Triatlonista a maratonista Christopher McDougall napsal knihu Born to Run (tedy Narozen pro běh), ve které propaguje chia semínka jako palivo, které ho udržuje více než 100 mil v provozu. To vyvolalo, že chia semínka začali využívat i ostatní sportovci všude na světě. Důvodů je hned několik:

  • Chia semínka jsou hydrofilní, to znamená, že mají schopnost absorbovat vodu, což vede k tomu, že uvolňují energii pomalu a postupně po celý den. Proto se hodí zejména pro vytrvalostní sporty. 
  • Chia semínka mají protizánětlivé účinky, což pomáhá zmírnit bolest způsobenou v důsledku sportovních zranění. 
  • Je známo, že chia semínka zlepšují koncentraci, pomáhají lidem zaměřit se na to, co dělají – což je ve sportu velmi důležité. 
  • Obsažené bílkoviny v chia semíncích jsou ideální pro výstavbu a opravu tělesných tkání, mezi které patří i svaly. 
  • Pravidelné užívání chia semínek zkracuje dobu zotavení svalu po těžkém fyzickém výkonu. 
  • Rozpustná vláknina v chia semíncích zpomaluje trávení a dodává energii po delší dobu. 
  • Díky schopnosti chia semínek absorbovat vodu, může pomoci prodloužit hydrataci, což je pro spoustu sportovců obtížné. Tím, že chia semínka namočíme předem (klidně i přes noc), necháme je absorbovat až desetinásobek vody jejich váhy a ta je pak postupně uvolňována v těle. Pokud chia semínka nenecháme namočená dlouho, je důležité je pořádně zapít vodou, aby naopak nedehydratovali. 

Líbil se vám článek? Sdílejte ho prosím na sociálních sítích.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru

Najděte si ideální čaj pro vás