Nejlepší čaje pro zvýšení energie

Hledáte nejlepší čaje pro zvýšení energie, které by nahradily energetické nápoje? Nejste si jisti, které čaje vybrat? Ne všechny čaje se pěstují nebo vyrábějí stejně. Některé mohou poskytovat více energie než jiné. Zjistěte, které čaje obsahují nejvíce kofeinu.

Dodává čaj energii?

Všechny pravé čaje obsahují kofein. Kofein se nachází v 60 různých rostlinách. Nejčastějším zdrojem kofeinu jsou kávová zrna a čaje z rostliny camellia sinensis. Dalšími významnými zdroji jsou semena guarany, která se většinou používají k výrobě povzbuzujících nápojů, prášků nebo tablet, listy yauponu používané k výrobě čaje, ořech kola a kakaové lusky a oblíbená jihoamerická rostlina yerba maté.

Ačkoli kofein může mít několik zdravotních výhod, hlavním důvodem, proč si získal takovou oblibu, je téměř okamžitý příliv energie, který může poskytnout. Kofein je stimulant centrální nervové soustavy, který může způsobit, že se budete cítit bdělejší a plní energie, i když se cítíte velmi unavení. Kofein z různých zdrojů může mít na váš organismus trochu odlišný účinek, ale vždy vám poskytne alespoň lehkou dávku energie. Například při pití zeleného čaje budete přijímat nejen kofein, ale i další sloučeniny. Jedna z nich, L-theanin, může poskytovat uklidňující účinek. Proto zelený čaj v porovnání s kávou méně často způsobuje nervozitu a zároveň dodává energii, zvyšuje soustředění a uklidňuje.

Ačkoli je kofein považován za hlavní zdroj energie v čaji, existují i další způsoby, jak by čaj mohl pomoci. Například správný zdravý spánek může zvýšit hladinu energie během dne. To znamená, že nadměrná konzumace kofeinových nápojů může ve skutečnosti způsobit nedostatek energie. Zajímavé je, že právě proto mohou mít pozitivní vliv na hladinu energie i bylinné čaje, které jsou 100% bez kofeinu, ale poskytují uklidňující a relaxační účinek. Zatímco vám pomáhají relaxovat a spát, nepřímo prospívají vaší celkové pohodě a způsobují také nárůst energie.

Jaký čaj má nejvyšší obsah kofeinu?

Množství kofeinu v čaji závisí na mnoha faktorech, počínaje čajovníkem. Existují různé odrůdy a kultivary čaje a každý z nich může mít jiné množství kofeinu. Dále množství kofeinu závisí na podmínkách pěstování. Například zastínění čajových rostlin může zvýšit obsah kofeinu.

Množství kofeinu v šálku ovlivní také způsob sběru a zpracování čaje. Například starší vyzrálejší lístky budou mít méně kofeinu než mladší lístky blíže k pupenu. Čaje, které obsahují stonky a větvičky nebo jsou vyrobeny pouze ze stonků a větviček, jako je kukicha, budou mít mnohem méně kofeinu. Některé čaje jsou stařené nebo pražené a obojí může snižovat obsah kofeinu. Menší zlomené lístky budou schopny uvolnit více kofeinu než neporušené lístky. Různé druhy čaje mají také různý obsah kofeinu.

A konečně teplota vody, množství použitých lístků a doba louhování ovlivní konečný obsah kofeinu ve vašem šálku čaje.

Pokud chcete čaje s co největším obsahem kofeinu, můžete si vybrat:

  • Čaje s menšími nalámanými lístky
  • Čaje z odrůdy Assamica, které mají obvykle více kofeinu.
  • Stínované zelené čaje
  • čaje z jarní sklizně
  • Dalším způsobem, jak zvýšit obsah kofeinu v šálku, je použít horkou vodu a více čajových lístků a louhovat je déle.

Nejlepší čaje pro zvýšení energie

1. Černý čaj

Černý čaj je často označován jako druh čaje s největším obsahem kofeinu. Ne všechny černé čaje však obsahují stejné množství kofeinu. Studie ukazují, že zlomené lístky asámského čaje nebo dokonce asámský čajový prach mohou obsahovat dokonce až třikrát více kofeinu než plné lístky asámského čaje - 3 gramy na 100 gramů suchých lístků. Prach však nabídne i lepší chuť.

2. Zelený čaj

Zelený čaj může obsahovat vysoké množství kofeinu. Některé zelené čaje mohou ve skutečnosti poskytovat mnohem více energie než mnohé zpětné čaje. Stínované japonské zelené čaje obvykle obsahují více kofeinu než čaje nestínované. Gyokuro, druh zastínovaného japonského čaje, může poskytnout velmi silný příliv energie. Dalším oblíbeným stínovaným čajem je matcha. Miska zeleného čaje matcha připravená ze 2 g čajového prášku dodá přibližně 60 mg kofeinu. Zajímavé je, že množství kofeinu v čajovém prášku matcha je téměř stejné jako množství kofeinu v čajovém prachu Assam.

Zelený čaj vyrobený z čajovníku Assamica může obsahovat i vyšší množství kofeinu. Čínské zelené čaje z Yunnanu nebo vietnamské zelené čaje mohou mít o něco vyšší množství kofeinu.

3. Bílý čaj

I když je bílý čaj často popisován jako jemný a s nízkým obsahem kofeinu, není tomu tak vždy. Bílý čaj může mít jemnější a delikátnější chuť, ale pravděpodobně obsahuje více kofeinu než mnohé černé nebo zelené čaje. Studie například ukázaly, že Pai Mu Tan obsahuje přibližně 18 mg kofeinu na gram suchého listu. To je více než 11 mg na gram suchého celého listu čaje Assam.

4. Čaj Oolong

Čaj Oolong je druh polooxidovaného čaje, který spadá mezi zelený a černý typ čaje. Některé čaje oolong mohou obsahovat vysoké množství kofeinu. Čaj oolong se obvykle připravuje z většího množství čajových lístků - někdy i z 10 gramů, za použití vroucí vody a s velmi krátkým louhováním. Nepražený čaj oolong nebo čaj obsahující hodně mladších lístků bude mít více kofeinu.

5. Čaj Pu'erh

Pu'erh je druh tmavého fermentovaného čaje z čínské provincie Yunnan. Existuje mnoho druhů čaje pu erh a každý z nich bude mít jiné množství kofeinu. Pu'erh je jedním z těch čajů, které mohou skutečně způsobit opilost čajem. Čajovou opilost obvykle způsobuje kofein a další sloučeniny obsažené v čaji. Pu'erh se připravuje v menších čajových konvicích a mnohokrát se znovu namáčí, někdy i více než patnáctkrát. Studie ukázaly, že fermentovaný pu'erh bude mít mnohem vyšší obsah kofeinu než nefermentovaný čaj pu'erh, a dokonce mnohem vyšší než většina černých čajů.

6. Čaj Yerba Mate

Yerba maté neboli Ilex paraguariensis je rostlina pocházející z Jižní Ameriky, která se používá k přípravě kofeinového čaje. V závislosti na tom, jaký druh maté se k přípravě čaje používá, a na způsobu jeho přípravy může mít nápoj yerba maté více kofeinu než běžný šálek kávy - dokonce až 135 mg[8]. Některé nápoje yerba maté však mohou mít velmi nízký obsah kofeinu, zejména pokud jsou připravovány západním způsobem s použitím pražených lístků.

7. Další bylinné čaje

Některé bylinné čaje mohou mít také povzbuzující účinek. Některé z nich, mátový čaj, zázvorový čaj a čaj z citronové trávy, jsou široce dostupné a snadno se připravují.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho prosím na sociálních sítích.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru

Najděte si ideální čaj pro vás