Které vitamíny jsou v zeleném čaji?

Většinou slyšíme o obsahu EGCG a L-theaninu v zeleném čaji, ale co vitaminy? Vitamíny nejsou tak sexy, protože jsou to staré známé věci a najdeme je téměř všude, ale jsou naprosto nezbytné.

Je zelený čaj významným zdrojem vitaminů? Stručná odpověď zní ano. Za chvíli vám řeknu, které to jsou, takže čtěte dál.

Co jsou to vitaminy?

Vitaminy jsou organické sloučeniny, které naše tělo buď neumí syntetizovat, nebo tak činí nedostatečně. Musíme je tedy získávat ze stravy. Jak už jejich název napovídá,vitaminy jsou životně důležité. Nedostatek určitého vitaminu způsobuje příslušné onemocnění. Například nedostatek vitaminu C způsobuje kurděje, zatímco nedostatek vitaminu B1 způsobuje beriberi.

V lidském organismu je 13 vitaminů, které se dělí buď na rozpustné ve vodě, nebo v tucích.

Vitamin C

Vitamin C hraje významnou roli při tvorbě kolagenu a je také antioxidantem. Jeho doporučená denní dávka je 75 mg pro ženy a 90 mg pro muže. Muž by tedy pro denní dávku vitaminu C potřeboval sníst asi 150 g pomeranče. 100 g zpracovaných listů senchy obsahuje asi 250 mg vitaminu C!

Všimněte si, že například listy senchy jsou poměrně suché. Srovnávat obsah vitamínů v sušených čajových lístcích se zeleninou z hlediska hmotnosti není úplně fér, protože obsah vody v zelenině přidává na hmotnosti.

Další věc, kterou je třeba mít na paměti, je, že pokud si uvaříte šálek senchy, řekněme 100 ml, získáte pouze 5 mg vitaminu C. Proto byste pro dobrý příjem vitaminu C měli konzumovat listy vcelku, podobně jako při přípravě matchy nebo funmatsuchy.

Další zajímavostí je, že lístky černého a oolong čaje mají velmi nízký obsah vitaminu C.

Vitamin E

Vitamin E je také antioxidant a hraje roli v enzymatických a neurologických funkcích. Doporučený denní příjem je 15 mg denně pro dospělé, což je asi 57 g mandlí. U senchy stačí asi 23 gr listů. Háček je v tom, že vitamín E není rozpustný ve vodě, takže ho nemůžete získat namáčením listů. Stejně jako dříve budete muset pít matchu nebo funmatsuchu.

Vitamin B2

Vitamin B2 je známý také jako riboflavin a je nezbytný pro mnoho buněčných procesů. Hraje také klíčovou roli v energetickém metabolismu. Doporučená denní dávka vitaminu B2 pro dospělé muže je 1,3 mg/den a pro ženy 1,1 mg/den. Při přepočtu tohoto množství pro muže vychází 700 g špenátu. Pro 1,4 mg vitaminu B2 však stačí sníst 100 gr senchy nebo matchy.

Beta-karoten

Beta-karoten je jedním z prekurzorů vitaminu A, který je zase důležitý pro náš zrak a zdraví pokožky. Protože není rozpustný ve vodě, nečekejte, že ho získáte pouhým spařením čajových lístků ve vroucí vodě. Matcha má obzvláště vysoký obsah beta-karotenu: čtyřikrát vyšší než obsah ve stejné hmotnosti mrkve!

Kyselina listová

Kyselina listová (vitamin B9) je potřebná k syntéze a opravě DNA. Je také potřebná pro zdravé krvinky. Doporučená denní dávka kyseliny listové pro dospělé je 400 μg (mikrogramů). To je asi 263 gramů petržele. Kolik listů senchy byste potřebovali? Jen asi 53 gramů. Nezapomeňte, že nejlepší způsob, jak využít vitaminy v zeleném čaji, je jíst samotné listy nebo je pít v práškové formě. Nedoporučuji používat čajové lístky jako jediný zdroj těchto vitaminů. Mnohem lepší je mít vyváženou stravu.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho prosím na sociálních sítích.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru

Najděte si ideální čaj pro vás