Je zelený čaj účinný proti zánětům?

Abychom pochopili, proč je zelený čaj protizánětlivým pomocníkem, musíme nejprve pojmenovat problém. Zánět je reakcí vašeho těla na zranění nebo narušitele. Akutní zánět při poranění těla je zdravou reakcí, ale chronický zánět nikoli. Pokud je tělo neustále vystaveno stresu v důsledku chronických zdravotních problémů, nikdy nedostane šanci si odpočinout a zotavit se. Právě v tom může pomoci zelený čaj. Je známo, že protizánětlivé polyfenoly obsažené v zeleném čaji zmírňují příznaky spojené s IBD (Idiopatické střevní záněty), revmatoidní artritidou a dalšími chronickými stavy způsobenými zánětem.

Proč je zelený čaj protizánětlivý?

Všechny čaje jsou považovány za protizánětlivé, ale zelený čaj je na vrcholu své kategorie. Zelený čaj se vyrábí z neoxidovaných čajových lístků, které se suší a spařují. Tím se v listech zachovává více protizánětlivých polyfenolů, na rozdíl od oxidovaných čajů. Kvalitu mohou ovlivnit i další faktory, jako je doba, po kterou jsou čajovníky ve stínu, doba sklizně a stáří lístků.

EGCG - Jedním z nejvýznamnějších polyfenolů v zeleném čaji je EGCG (epigalokatechin-3-gallát) - zvláštní polyfenol, který potlačuje genovou a/nebo proteinovou expresi protizánětlivých cytokinů a zánětlivých enzymů. Jinými slovy, je to nesmírně silný protizánětlivý prostředek.

Jak si zelený čaj stojí v porovnání s protizánětlivými potravinami?

Malé množství EGCG lze nalézt v potravinách, jako jsou jablka, avokádo, ostružiny, brusinky a ořechy. Zelený čaj však obsahuje vyšší množství EGCG a není problém ho pít několikrát denně. Pravidelné pití zeleného čaje je nejlepším způsobem, jak předcházet příznakům způsobeným zánětem.

Jaký je nejlepší zelený čaj proti zánětu?

Na výběr je nepřeberné množství druhů, ale zde je několik výjimečných zelených čajů, které jsou plné polyfenolů.

Sypaný zelený čaj - Čajové sáčky jsou obvykle méně kvalitní, proto vždy doporučujeme volit sypaný čaj. Kvalitní sypaný zelený čaj obsahuje nejvyšší množství polyfenolů. Čaj z balených čajových sáčků může mít hořkou chuť, ale sypaný čaj vám jistě připraví jemný a voňavý šálek.

Zelený čaj s bylinkami - směsi, jako je například zelený čaj s jablkem a zázvorem, mohou obsahovat i další protizánětlivé složky. Zázvor je další silně protizánětlivou bylinou, která se dobře snoubí s chutí zeleného čaje.

Matcha - Zelený čaj Matcha se vyrábí z jemně mletých čajových lístků a je nejsilnějším zdrojem EGCG. Matcha se připravuje tak, že se prášek rozšlehá v horké vodě a pije se, aniž by se lístky scedily. Díky tomu je čaj mnohem koncentrovanější. Matcha obsahuje až 137x více antioxidantů než nekvalitní odrůda zeleného čaje a až 3x více než ostatní kvalitní čaje. Výkonný čaj může být v případě čaje matcha slabé slovo.

Kolik zeleného čaje bych měl pít?

Je známo, že hladina EGCG klesá asi 2 hodiny po konzumaci, takže se doporučuje vypít 7-8 šálků zeleného čaje, aby se jeho hladina udržela zvýšená. Množství se však liší v závislosti na kvalitě a druhu zeleného čaje. Například matcha je koncentrovanější, takže pro dosažení stejných účinků stačí 1-2 šálky denně. Nejlepší je začít pomalu s 1 šálkem denně a při zvyšování množství sledovat, jak se cítíte. U většiny zelených čajů doporučujeme louhovat 1 čajovou lžičku ve vodě o teplotě 80 stupňů (horké, ale ne vařící) po dobu 1-3 minut. A samozřejmě při zánětlivých onemocněních nebo jiných zdravotních problémech se vždy poraďte s lékařem, abyste si byli jisti, že je pro vás zelený čaj vhodný.

Tak na co teď čekáte? Uvařte si šálek zářivě zeleného čaje a ciťte se jako znovuzrození. Pro začátek mám k dispozici rozsáhlý výběr zelených čajů. Zelený čaj je protizánětlivou silou, kterou stojí za to přidat do svého každodenního programu na podporu celkového zdraví.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho prosím na sociálních sítích.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru

Najděte si ideální čaj pro vás