Čajový Dýchánek
 


Hledáte tipy na dárky?
Originální dárek pro ženu
Originální dárek pro muže
 
Nákupní košík

nákupní košík

košík je prázdný :(

Nákupní košík

Druhy chia semínek

Chia semínka pochází z pouze jedné rostliny nazvané šalvěj hispánská, ale od doby, kdy se jí začaly plnit pulty v obchodech, je poskytována v mnoha formách: celá nebo mletá chia semínka, bílá chia semínka a semínka, která jsou už předem namočená. 

Chia semínka (ať už si vybereme jakoukoli formu) jsou přeplněná antioxidanty, které chrání citlivé esenciální mastné kyseliny před oxidací (a tím i před znehodnocením těchto kyselin). Na rozdíl od ostatních rostlinných zdrojů omega 3 mastných kyselin, jako jsou lněná semínka, chia semínka nevyžadují umělé přidání dalších antioxidantů, aby zůstaly čerstvé. 

Takže chia semínka zůstávají déle čerstvé a nevyžadují chlazení v lednici, právě díky hojnosti přírodních antioxidantů. 

Jedním z měřítek, které bylo vyvinuto k popisu celkové antioxidační kapacity potravin, se nazývá kyslíkový radikál absorpční kapacity (ORAC). Chia semínka mají hodnotu ORAC relativně vysokou, v rozmezí 60 – 80 mikromolů. Antioxidanty obsažené v chia semíncích obsahují flavonoidy (konkrétně quercetin, kaempferol a myricetin) a fenolové kyseliny (chlorogenová kyselina). 

Tyto antioxidanty mají důležitý význam pro lidské zdraví – redukují oxidační stres způsobený volnými radikály v těle a pomáhají nám tak předcházet nástupu některých nemocí. 

Celá nebo mletá chia semínka

Celá semínka jsou vlastně to, co najdeme přímo na šalvěji hispánské bez dalšího zpracování. Tato malá černá a bílá semínka mohou být konzumovány vcelku. I tak se ale můžeme potkat s již namletými semínky. Chia semínka jsou namleta speciálními zařízeními, které se neohřívá v průběhu mletí (to je také důvod, proč je lepší koupit si semínka již namletá, než si je mlít doma). Tím, že při mletí nedochází k ohřevu je zajištěno, že omega 3 mastné kyseliny nemůžou být poškozeny. 

Vlastně jediným důvodem, proč se chia semínka prodávají v mleté podobě je ten, aby se uspokojily potřeby zákazníků, co se týče textury. Namlít si chia semínka doma může být velmi obtížné – je na to potřeba silný mixér. Namletá chia semínka je potom možné použít místo klasické mouky. Protože jsou chia semínka bezlepková, jsou skvělou variantou pro bezlepková jídla. 

Mletá i celá semínka jsou naprosto stejná co se týče složení živin a prospěšných látek, ale někteří lidé preferují rozemletá semínka, protože se dají snadno vmíchat do nápojů i jídel, a to tak, že v jídle není možné poznat, že jsme do nich chia semínka přidali (tedy co se chuti týče). Je proto vhodné je přidat do smoothie nebo do dětských jídel – pro vybíravé dětské jedlíky je těžké přidat něco zdravého do denního jídelníčku. 

Opravdu nezáleží na tom, kterou z těchto dvou variant si vyberete. Obě dvě mají stejný nutriční obsah, jsou stejně hydrofilní a jsou stejně snadno stravitelné. 

Jedinou nevýhodou při koupi mletých chia semínek je ta, že nevidíme původní kvalitu semínek. Není možné určit, zda semínka byla připravena z nezralých hnědých semen. Z tohoto důvodu se vyplatí připlatit si za kvalitní značky chia semínek. 

Bílá chia semínka

Některé značky poskytují chia semínka pouze v bílé barvě. Je nutné vybrat z různorodých chia semínek jen ta světlá. Z těchto světlých semínek se potom vypěstuje rostlina, která produkuje pouze tato bílá semínka, která můžeme koupit v obchodech. 

Bílá semínka jsou srovnatelná s těmi černými, co se týče obsahu živin. I když – černá semínka jsou na tom o kousek lépe v obsahu antioxidantů. 

Některým lidem se bílá chia semínka líbí víc, protože po přidání do jídla nejsou tak výrazná – splynou s pokrmem mnohem lépe než černá semínka. Bílá semínka jsou ale navzdory nižšímu množství antioxidantů (i když toto množství je opravdu zanedbatelné) o hodně dražší, proto když nebudeme potřebovat bílou barvu, vezmeme si černá semínka. 

Namočená chia semínka

V obchodech (zejména těch internetových) je možné narazit také na již namočená semínka. To znamená, že semínka už obsahují tekutinu, takže doma už se nezdržujeme jejich namáčením a můžeme je rovnou přidat do nápojů, pudinků a dalších jídel. Namočená semínka jsou vlastně semínka připravená k použití, což se hodí například na cestách. 

Chia semínka jsou skvělým způsobem, jak obohatit sportovní nápoje. Na trhu už jsou k dostání sportovní nápoje, které už chia semínka obsahují. Tyto nápoje prodlužují hydrataci v těle, což je zejména při sportu důležité. Dále pak zvyšují výdrž a zrychlí zotavení svalů po sportu. Atleti, kteří preferují méně cukru a vyhýbají se umělým přísadám v nápojích, tento chia sportovní nápoj zcela jistě ocení. Jen je potřeba pro jistotu zkontrolovat další obsažené ingredience v tomto nápoji. 

Trvanlivost semínek, která se prodávají již v namočeném stavu, není tak dlouhá jako u suchých semen, proto je třeba dbát na dobu maximální trvanlivosti.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho prosím :-)
Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Podobné článkyTipy na další články
Víte, že jsou chia semínka vhodná pro malé děti?
Nutriční vlastnosti chia semínek
Poznejte účinky chia semínek
Souboj chia semínek s dalšími superpotravinami
O původu tajemných chia semínek
Zázračné semínko Chia - účinky a použití
Chia semínka a jejich prospěšnost v těhotenství
Tipy na zajímavé pečené recepty z chia semínek
Tipy na zajímavé nepečené recepty z chia semínek
Jak konzumovat chia semínka
Jak připravit práškový čaj matcha?
Darjeeling - černé čaje z Indie
Stévie sladká - účinky a využití jako sladidlo pro diabetiky
Jak připravit dobré espresso
Lněné semínko - léčebné účinky a jak konzumovat
Rakytníkový čaj - příprava, léčivé účinky na zdraví
Seznamte se s různými přípravami kávy
Jak skladovat čaj a čeho se vyvarovat
Jak správně skladovat matchu?
Jak vybrat kvalitní maté



©2011-2017 Čajový dýchánek.cz (online prodej čajů a příslušenství, velkoobchod)
Levné sypané čaje