8 nejlepších čajů na zklidnění úzkosti

Jste nervózní nebo trpíte úzkostnou poruchou? Najít způsob, jak se v dnešním digitálním světě uvolnit a zbavit stresu, může být obtížné. Naštěstí může být šálek čaje snadným a chutným způsobem, jak se uvolnit a soustředit se na důležité věci v životě.

Ne všechny čaje jsou stejné. Některé mají lepší zklidňující vlastnosti než jiné. Shromáždili jsme pro vás seznam nejlepších druhů čajů, které můžete pít a které vám pomohou zmírnit některé příznaky úzkosti.

Ať už máte rádi bylinné čaje nebo pravé čaje, určitě si v tomto seznamu najdete něco, co vám pomůže snížit hladinu stresu. 

Čaje na úzkost

1. Heřmánkový čaj

Heřmánkový čaj je sladký a chutný nápoj, který je známý svými uklidňujícími účinky. Čaj se připravuje vyluhováním heřmánkových květů v horké vodě. Lze jej připravit z čerstvých nebo sušených květů.

Studie ukazují, že heřmánkový čaj se dokáže vázat na receptory GABA v mozku a pomáhá navodit relaxaci. Tento bylinný čaj působí na stejné receptory nervového systému jako léky, jako je například Xanax. Čaj se již dlouho používá k navození spánku a je jedním z nejznámějších čajů před spaním.

Použijte polévkovou lžíci sušených květů heřmánku nebo dvě polévkové lžíce čerstvých květů. Přiveďte vodu k rychlému varu, přidejte květy a louhujte 5 až 10 minut. Pijte před spaním pro zlepšení spánku nebo pijte během dne, pokud se cítíte nervózní nebo úzkostní.

2. Zelený čaj

Zelený čaj je známý svými blahodárnými účinky na zdraví. Studie ukazují, že může pomoci zlepšit vše od hubnutí až po krevní tlak. Zelený čaj je plný antioxidantů a čajových polyfenolů, které pomáhají posilovat zdraví. Díky tomu, že zelený čaj obsahuje aminokyselinu L-theanin, se ukázal jako slibný prostředek na zklidnění nervů.

Studie ukazují, že L-theanin má přímé účinky na mozek, které byly prokázány pomocí elektroencefalografických testů. L-theanin zvyšuje aktivitu alfa vln v mozku, což svědčí o schopnosti zvýšit uvolnění bez ospalosti.

Vhodný způsob přípravy: Začněte den šálkem některého z japonských zelených čajů, které jsou napařované v páře a vyznačují se lehce nasládlou a travnatou chutí, nebo si raději vyberte pražený čínský zelený čaj, který nabízí opečenou a zemitou chuť. Zelený čaj by se neměl louhovat ve vroucí vodě, protože vysoká teplota může způsobit hořkou chuť nálevu. Místo toho vařte zelený čaj s vodou o teplotě mezi 70-85 stupňů Celsia. Čaj louhujte 1 až 3 minuty.

3. Čaj z mučenky

Čaj z mučenky se vyrábí z květů stovek druhů z čeledi mučenkovitých (Passiflora). Čaj z mučenky nabízí jemný chuťový profil se sladkými tóny. Má jemnou chuť, takže jej lze snadno smíchat s jinými bylinami, jako je citronová tráva a heřmánek.

Čaj z mučenky se v Evropě již dlouho používá jako přírodní prostředek proti úzkosti. Výzkumy ukazují, že flavonoidy v mučenkovém čaji mají modulační účinky na receptory GABA. Tento bylinný čaj obsahuje také flavon chrysin, u kterého bylo prokázáno, že je při snižování úzkosti stejně účinný jako midazolam - běžně předepisovaný lék na úzkost.

Jak se připravuje?

Na každých 250 ml vody použijte jednu polévkovou lžíci sušených okvětních lístků mučenky. Květy namočte do vroucí vody na 5 až 10 minut. Pijte před spaním, abyste se uvolnili po náročném dni, nebo popíjejte během dne, abyste snížili hladinu stresu.

4. Meduňkový čaj

Meduňkový čaj se připravuje vyluhováním listů meduňky v horké vodě. Tento nálev nabízí trpkou chuť, která je živá a povzbuzující. Chuť a vůně čaje může zlepšit náladu a nabídnout úlevu od stresu.

Studie publikovaná v časopise Nutrients zjistila, že meduňkový čaj pomáhá snižovat stres bez nežádoucích vedlejších účinků léků na předpis. Výzkumníci zjistili, že pití meduňkového čaje vedlo k výraznému snížení úzkosti jak jednu hodinu, tak tři hodiny po konzumaci. Čaj pomohl zvýšit pocit únavy, aniž by ohrozil duševní schopnosti nebo snížil schopnost poznávání.

Příprava meduňkového čaje

Na každý šálek vroucí vody použijte jednu polévkovou lžíci sušených listů nebo dvě polévkové lžíce čerstvých listů. Vařte 5 až 10 minut. Meduňkový čaj je vhodným denním čajem, protože může přispět ke zvýšení relaxace, aniž by způsoboval ospalost nebo snižoval paměťové schopnosti. Pijte ho během dne podle potřeby, abyste uklidnili nervozitu a zmírnili příznaky, které vedou k záchvatům paniky.

5. Růžový čaj

Růžový čaj označuje nálev připravený z namáčení okvětních lístků růží. Nabízí jemnou květinovou chuť, která je mírně nasládlá. Vyzkoušejte jemné sušené květy růže a nechte se polaskat příjemnou vůní a chutí. 

Studie ukazují, že růžový čaj má neurofarmakologické účinky. Výzkumníci v Íránu zjistili, že čaj z damašské růže nabízí hypnotické a analgetické účinky. Čaj zvyšoval hladinu hlubokého spánku a zkracoval dobu potřebnou k usnutí. Vědci také zjistili, že čaj přímo ovlivňuje benzodiazepinové receptory - stejným způsobem jako léky na předpis, jako jsou Xanax a Clonazepam.

Většina vědců přisuzuje tyto účinky flavonoidům obsaženým v růžovém čaji. Tyto flavonoidy se přímo zaměřují na produkci stresového hormonu kortizolu a pomáhají snižovat zánět, což zmírňuje bolest.

Příprava čaje z růží

Na každých 250 ml vody použijte jednu velkou polévkovou lžíci sušených okvětních lístků růží. Přidejte do hrnce s vroucí vodou a vařte 5 až 8 minut. Růžové okvětní lístky sceďte pomocí jemného sítka a podávejte v šálcích. Podle potřeby oslaďte agávovým sirupem nebo medem.

6. Mátový čaj

Mátový čaj je povzbuzující čaj, který pomáhá zlepšit náladu díky své osvěžující vůni a brnivé chuti. Tuto bylinu používají jogíni a lékaři tradiční medicíny jako prostředek ke zvýšení relaxace a zlepšení nálady.

Studie na zvířatech prokázaly, že mátový čaj může pomáhat modulovat činnost centrálního a periferního nervového systému. Povzbuzující účinky tohoto čaje se připisují fenolovým složkám včetně kyseliny rozmarýnové a také mentolu.

Příprava čaje z máty

Na každý šálek vody použijte 1 polévkovou lžíci sušených listů máty peprné nebo 2 polévkové lžíce čerstvých listů.  Můžete použít i jiné rostliny z čeledi mátovitých včetně máty čokoládové a máty nana - druh máty používaný v marockém mátovém čaji. Chcete-li využít těchto výhod, používejte raději čerstvé nebo sušené listy než čajové sáčky, které mohou obsahovat piliny a zlomené listy bez všech zdravých látek.

Přidejte lístky do vroucí vody a louhujte 3 až 5 minut. Pijte ráno pro povzbuzení nálady nebo během dne pro zlepšení nálady podle potřeby.

7. Čaj z kořene kozlíku lékařského

Kořen kozlíku lékařského je jednou z nejvíce uklidňujících bylin, které můžete použít k přípravě čaje. Potíže se spánkem jsou jedním z hlavních důsledků úzkosti a deprese. Pití tohoto čaje může pomoci uklidnit nervy a usnadnit usínání a dosažení klidného spánku.

Jedna metaanalýza prokázala, že kořen kozlíku lékařského má hypnotické a sedativní účinky. Výzkumníci zjistili, že kořen kozlíku lékařského zřejmě nejlépe působí na mírnou až středně těžkou nespavost. Kořen kozlíku lékařského má také přirozené svalové relaxační vlastnosti, které mohou pomoci snížit napětí a stres.

Jak se připravuje

Přiveďte vodu k rychlému varu a přidejte čajovou lžičku sušeného kořene kozlíku lékařského. Čaj vařte 10 až 12 minut v závislosti na požadované chuti. Čím déle se čaj louhuje, tím silnější bude jeho chuť. Čaj vypijte hodinu před spaním, abyste zlepšili spánek.

8. Levandulový čaj

Levandulový esenciální olej je známý svými uklidňujícími vlastnostmi a je jedním z nejoblíbenějších bylinných prostředků proti úzkosti a stresu. Z této rostliny se také připravuje jeden z nejlepších uklidňujících čajů.

Studie provedená na 31 osobách ukázala, že vůně levandule může zvýšit kvalitu hlubokého spánku. Může také zvýšit hladinu energie po probuzení. Během studie vůně levandule zvýšila pomalé vlny spánku a spánek REM. Levandulový čaj může také podporovat produkci dopaminu - chemické látky, která v mozku vyvolává pocit štěstí. Zároveň snižuje hladinu stresového hormonu kortizolu.

Příprava čaje z levandule

Na každých 250 ml vody použijte 2 polévkové lžíce levandulových květů. Ponořte do horké vody na 10 minut. Pijte hodinu před spaním, abyste zlepšili spánek. Můžete pít i během dne, abyste pomohli snížit hladinu stresu.

Pokud jste jako miliony Evropanů a trpíte příznaky úzkosti, pití čaje vám může pomoci uklidnit nervy a zabránit nepříjemným zážitkům nebo záchvatům paniky. Některé čaje přímo působí na nervový systém, snižují hladinu stresových hormonů a zlepšují náladu. Jiné mají uklidňující účinky, které vám pomohou zbavit se stresu po náročném dni.

Pití čaje může pomoci snížit srdeční tep a zlepšit relaxaci. Když si uděláte čas na popíjení lahodného čaje, povzbudí vás to k tomu, abyste si udělali pár minut ze svého dne a soustředili se na sebe. Usaďte se do pohodlné polohy a vdechujte lahodnou vůni čaje. Soustřeďte se na své dýchání a užívejte si přítomný okamžik.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho prosím na sociálních sítích.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru

Najděte si ideální čaj pro vás